4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Frans Zelfsprekend
    Gast

Geef hieronder uw commentaar bij vraag 18

Marly
    Gast

Gisteravond heb ik het examen eerst zelf gemaakt. En ik vind vraag 18 een hoofdbreken. Tijdens het maken al twijfel tussen A en B. Antwoord B heb ik uiteindelijk doorgestreept omdat “de France” nergens staat. Er staat nergens dat die “grandes figures” uit Frankrijk moeten komen.
    En bij A twijfelde ik over “ne…que”. Hoewel er wel staat “onder de 80 Panthéonisés tellen we oa …” Wat wel kan lijken op een maximum van 80, maar ook niet sterk bewijsbaar.
    Wat mij betreft vraagt deze vraag om een aanpassing op het correctievoorschrift, alle antwoorden (net) niet goed.

Valérie
    Gast

Bij vraag 18 in het correctievoorschrift staat als correct antwoord B: “Au Panthéon se trouvent les tombes des grandes figures de France dont on honore la mémoire.”

Ik heb echter twee argumenten die dit antwoord tegenspreken:

Het woord “France” komt niet voor in de tekst.

Het Panthéon is niet exclusief toegankelijk voor mensen met de Franse nationaliteit; er liggen ook personen met andere nationaliteiten begraven, zoals Polen en Armeniërs.

Het lijkt mij daarom een historische onjuistheid om te stellen dat het Panthéon uitsluitend bedoeld is voor Franse grootheden. Dit maakt antwoord B voor mij niet correct.

Het enige overgebleven antwoord was D, en ik ben van mening dat dit ook als correct antwoord zou moeten worden erkend.

C.N.
    Gast

Antwoord D is niet correct, want “il faut avoir ses preuves en littérature, en science, en politique ou dans l’armée” laat geen ruimte voor andere gebieden waarop men iets heeft laten zien en de tekst geeft aan dat er mensen liggen die ‘entre autres’ op het gebied van de letteren, de wetenschap, de politiek of het leger actief waren. Er zijn dus nog meer gebieden, en bovendien: de hele tekst gaat over iemand die niet binnen deze hokjes past…

A klopt ook niet, want er staat nergens een limiet genoemd, en zou Josephine Baker niet nummer 81 worden? Zij komt er namelijk binnenkort nog bij volgens de laatste alinea.

Het bezwaar tegen de formulering van B deel ik, er had beter kunnen staan “des grandes figures dont la France honore la mémoire”. Overigens zou je kunnen beargumenteren dat “grandes figures de France” niet over nationaliteit gaat, maar over het land waarin deze figuren belangrijk worden gevonden (en dat sluit niet uit dat die personen een Amerikaanse of Poolse nationaliteit hebben…).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: vwo vraag 18
Je informatie: