Top5 de la chanson francophone
Concours Top 5 de la chanson francophone !
In oktober lanceerde de Commission de l’Europe de l’Ouest (CEO) van de Fédération internationale des professeurs de français (FIPF) in het kader van la Journée Internationale des Professeurs de français (JIPF) voor de vierde keer het Concours Top 5. In totaal deden er 888 klassen mee uit 13 verschillende landen, 15629 leerlingen! In Nederland deden dit jaar voor het eerst vier klassen mee. Helaas vielen ze niet in de Europese prijzen, maar namens Levende Talen Frans zetten we de deelnemende docenten en hun klassen graag even in het zonnetje en bieden we hun ook un petit déjeuner aan. Félicitations à Marijke Wever van OSG Winkler Prins in Veendam en Ellen van der Pol van Augustinianum in Eindhoven. Beide klassen behaalden een score van 44 punten.

Marijke Wever schreef hierover het volgende:
“Toen de FIPF haar oproep lanceerde om mee te doen aan een internationale liedjeswedstrijd, voelde ik mij meteen enthousiast hieraan deel te nemen. Uit een reeks van twintig nummers koos ik één lied om de wedstrijd in een aantal van mijn klassen te introduceren. Ik haalde enkele woorden uit de songtekst en liet de leerlingen aandachtig luisteren naar Les filles, les meufs. Aan hen de uitdaging: het juiste plaatje koppelen aan het ontbrekende woord.
Tijdens twee zelfstandige werkuren doken de leerlingen vol overgave in de verschillende liedjes. Hun enthousiasme werkte aanstekelijk, elke les opnieuw vroegen ze of we “verder gingen met die liedjes”.
In groepjes stelden ze eerst hun eigen top 5 samen. Daarna bundelden we alle keuzes tot één grote, klassikale top 5. En met succes! V2AG behaalde een schitterende score van 44 punten, een resultaat waar we ongelooflijk trots op zijn.

Muziek bracht niet alleen plezier in de klas, maar ook samenwerking, concentratie en creativiteit. Het was al met al een leuke ervaring!”
Ellen van der Pol schreef:
Dit jaar heb ik met mijn DELF A1-groep deelgenomen aan het Concours Top 5 de la chanson francophone, en ik heb er echt van genoten. Het werken met Franstalige liedjes bracht een gezellige sfeer in de klas. Het was fijn om te zien hoe de leerlingen op een totaal andere manier met taal bezig waren: luisterend, discussiërend, vergelijkend en vooral met veel plezier.
Wat me het meest opviel, was hoeveel eigen mening ze hadden over de verschillende liedjes. Ze discussieerden serieus over de teksten, de stijl en de boodschap. Voor mij als docent was het inspirerend om hen zo betrokken en taalbewust te zien. Nadat alle leerlingen een persoonlijke top 5 hadden samengesteld, hebben we daar samen één gezamenlijke top 5 van gemaakt, die we vervolgens hebben ingezonden.
De leerlingen vonden het project heel leuk en ze gaven aan dat ze het interessant vonden om verschillende stijlen van Franstalige muziek te horen. Daarnaast vonden ze het ook heel gaaf dat ze deelnamen aan een internationale wedstrijd. Ik kan deelname aan het Concours dan ook van harte aanraden: het is een mooie, motiverende manier om taal en cultuur te laten leven in de klas. Wij doen volgend jaar zeker weer mee!
Heb je het concours gemist, maar lijkt het je wel leuk om samen met je leerlingen met Franstalige nummers aan de slag te gaan en aandacht te besteden aan de francofonie?
In deze brief lees je meer over het concours. In dit document vind je de liedjes, songteksten en de links naar Youtube en Spotify. Tot slot kun je het fiche pédagogique van Michel Boiron gebruiken voor het werken met liedjes in de Franse les.
De complete uitslag van dit concours ziet er als volgt uit:
Nombre total de participants: 888 classes avec 15.629 apprenants.
Nombre de classes par pays:
| Allemagne | 3 | Norvège | 12 |
| Autriche | 58 | Pays-Bas | 4 |
| Belgique | 11 | Portugal | 15 |
| Danemark | 5 | République de Saint-Marin | 1 |
| Grèce | 601 | Suède | 43 |
| Irlande | 17 | Turquie | 28 |
| Italie | 90 |
Classement des chansons:
| Classification | Titre – Artiste(s) | Points | Classification | Titre – Artiste(s) | Points |
| 1 | CIEL – Gims | 6927 | 11 | Recommence-moi – Santa | 940 |
| 2 | Ma Meilleure Ennemie – Stromae + Pomme | 3295 | 12 | Soleil bleu – Bleu Soleil + Luiza | 901 |
| 3 | La Pluie – Louane | 1853 | 13 | Encré – Emma’a | 816 |
| 4 | Voyage – Zoë Më | 1812 | 14 | Indochine – L’amour fou | 403 |
| 5 | Feel Good – Charlotte Cardin | 1741 | 15 | Je pardonne – Zaz | 367 |
| 6 | C’ est la vie – Mika | 1641 | 16 | Cavale – Coeur de Pirate | 315 |
| 7 | Mauvais garçon – Helena | 1507 | 17 | Contre-coeur – Yoa | 256 |
| 8 | Au Canada – Jo & Lazy | 1187 | 18 | Les filles, les meufs – Marguerite | 214 |
| 9 | Mille fois – M. Pokora | 1122 | 19 | Famille – Ben Mazué | 185 |
| 10 | Okay – MC Solaar + Marie-Flore | 983 | 20 | Ce que j’ aime – Grand Corps Malade + Nikola | 175 |
Gagnants:
| Pays | École | Classe | Professeur | |
| 1er prix | Grèce | École Primaire Papados Lesbos 81106 | 6e | Vilelmini Varka |
| 2e prix | Italie | ISIS MANZINI Piazza IV novembre, 4 33038 San Daniele del Friuli UD | 1ALL | Lenka Kozlová |
| 3e prix | Allemagne | Lycée Albert-Schweitzer-Schule Kölnische Straße 89 34119 Kassel | E1 | Dirk-W. Philipp |