Ik had al een paar jaar geen vwo examens meer gedaan, dus ik moest wel weer even wennen. Er zit toch altijd een groot verschil tussen havo en vwo.
Ik vond veel woordkeuzes opvallend en het onnodig moeilijk maken. Een voorbeeld: ‘enfanter’ (in tekst 7 over Simone de Beauvoir). Hier en daar vond ik zaken listig geformuleerd. Voorbeeld: tekst 4 (Abd al Malik). Ik heb zelf een paar keer moeten lezen om tot de conclusie te komen dat hij een 17/20 voor zijn examen had en niet op z’n 17e zijn examen had gehaald.
Vraag 9 vond ik lastig; de stap van ‘appartenance’ naar ‘ongeacht hun afkomst’ was voor mij niet vanzelfsprekend.
Mijn leerlingen hebben het ondanks de hitte prima gedaan met een gemiddelde van 39 punten.
Beste Judith,
Wil je opmerkingen bij een specifieke vraag ook bij die vraag invullen svp?