Algemene opmerkingen over vwo-examen Frans
-
AuteurBerichten
-
mei 24, 2019 om 4:17 pm #6168Levende Talen FransSleutelbeheerder
Geef hieronder uw commentaar op het hele examen.
mei 26, 2026 om 5:51 pm #20795roelienGastIk vond dit een zeer goed te doen examen. Vraag 3 is een beetje een instinker maar als je goed leest dan zou je het gewoon goed moeten hebben. Vraag 10: in eerste instantie lijkt a) goed maar het moet toch echt d) zijn. Vraag 13: ‘à l’exemple de’ = hier zou je overheen kunnen lezen. Bewering 1 van vraag 30 moet je niet te snel willen maken. Vraag 36 is duidelijk maar of mijn leerlingen dit ook goed vertalen? Vraag 40 wordt duidelijk uitgelegd in de daaropvolgende alinea.
Beste Roelien,
Wil je opmerkingen bij een specifieke vraag ook bij die vraag invullen svp?mei 26, 2026 om 6:05 pm #20796CharlotteGastIn eerste instantie leek het examen mij goed te doen, maar mijn leerlingen dachten daar anders over. Gemiddeld scoorden zij slechts 31 punten.
mei 26, 2026 om 6:15 pm #20797LouiseGastIk vond er makkelijke vragen tussen zitten, maar ook veel moeilijke formuleringen, waarvan mijn leerlingen er wel een paar kennen, maar lang niet allemaal, dus die kunnen er weer bij op de lijst: (doit à – idée reçue – vient d’égaler – s’est mis à – au quotidien,…).
Het helpt ook niet mee dat ze al 5 weken geen les hebben gehad en het bloedheet was in het weekend en vandaag. Veel leerlingen zeiden dat ze het lange weekend lekker hebben genoten van de zon en weinig aan Frans hebben gedaan. Ga morgen pas nakijken, maar ik vrees met grote vrezen.mei 26, 2026 om 6:58 pm #20798InekeGastDe teksten waren goed te volgen voor de leerlingen (vonden zij ook), maar er zaten wel listige vragen tussen.
mei 26, 2026 om 6:59 pm #20799MaartjeGastIk herken me in het bericht van Charlotte – het leek me best te doen maar een aantal sterke leerlingen scoort plots lager dan verwacht.
mei 26, 2026 om 7:01 pm #20800BabetteGastVeel beweringenvragen,ook in nl. Slechts 1 open vraag. Weinig vragen naar verbanden. Was daar enigzins verbaasd over. Iedereen zat tot het einde te werken en een aantal kwamen in tijdnood. De “moeilijkste teksten zaten vnl. In het begin.
mei 26, 2026 om 8:08 pm #20801JudithGastIk had al een paar jaar geen vwo examens meer gedaan, dus ik moest wel weer even wennen. Er zit toch altijd een groot verschil tussen havo en vwo.
Ik vond veel woordkeuzes opvallend en het onnodig moeilijk maken. Een voorbeeld: ‘enfanter’ (in tekst 7 over Simone de Beauvoir). Hier en daar vond ik zaken listig geformuleerd. Voorbeeld: tekst 4 (Abd al Malik). Ik heb zelf een paar keer moeten lezen om tot de conclusie te komen dat hij een 17/20 voor zijn examen had en niet op z’n 17e zijn examen had gehaald.
Vraag 9 vond ik lastig; de stap van ‘appartenance’ naar ‘ongeacht hun afkomst’ was voor mij niet vanzelfsprekend.
Mijn leerlingen hebben het ondanks de hitte prima gedaan met een gemiddelde van 39 punten.
Beste Judith,
Wil je opmerkingen bij een specifieke vraag ook bij die vraag invullen svp?mei 26, 2026 om 10:54 pm #20802IngeborgGastIk vind het frustrerend dat er 67 fouten gemaakt kunnen worden, maar slechts 53 punten te halen zijn.
De leerlingen vonden de tekst over Simone de Beauvoir erg leuk. De vragen erbij minder.mei 27, 2026 om 8:47 am #20812Céline GobertGastMijn leerlingen vonden het examen goed te doen. Zelf liep ik als docent echter tegen een aantal ongelukkige formuleringen aan, zoals:
Vraag 8, zin 1: ‘Il importe aussi comment les sportifs se sentent dans leur peau’. Het werkwoord importer lijkt hier niet op de juiste manier gebruikt.
Vraag 24, zin B: ‘le travail collectif sur une ferme n’est plus composé de la même manière que dans les années 60-70’. Volgens mij zou composé hier beter vervangen kunnen worden door organisé.Etc.
Zijn er collega’s die dit ook zo hebben ervaren?Beste Céline,
Wil je je opmerkingen over een specifieke vraag ook bij die vraag zetten svp?mei 27, 2026 om 10:48 am #20845KaatGastIk vond het best aardige teksten. Mijn leerlingen hebben vrijwel allemaal tot 16 uur geploeterd, vonden het veel. Een paar opmerkingen: Voor vraag 9 over Abd al Malik moest er wel veel geïnterpreteerd worden. Bij vraag 20 heb ik hard gezocht naar ‘ironie’.
De tekst over de Compagnons du Devoir vonden mijn leerlingen zonder uitzondering erg lastig. En ik vond het wel erg veel wel/niet vragen/ weinig variatie in de vraagstelling. Mijn leerlingen hebben het redelijk gedaan maar ik had bij een aantal meer verwacht. Blijkbaar dus toch niet zo ‘goed te doen’ als ik in eerste instantie dacht.mei 27, 2026 om 2:10 pm #20863MargreetGastHet leek mij goed te doen. Veel lln waren eerder klaar (i.t.t. voorgaande jaren). Maar het kan ook zijn dat ze gewoon klaar waren met de examens an sich… Tekst 2 en tekst 4 zijn minder goed gemaakt. Gemiddeld hebben ze bijna 36 pt, ben niet ontevreden.
mei 27, 2026 om 6:44 pm #20866CharlotteGastMijn VWO scoort 31 pt. Mijn gymnasium 38 pt.
Elk jaar zie ik grote verschillen in punten, maar dit jaar overtreft alles.mei 27, 2026 om 6:56 pm #20868willekeGasteen oké examen. Veel wel/ niet vragen maar gelukkig ook wat vragen waar leerlingen per goed antwoord een hele punt konden krijgen. In het Havo examen zaten er volgens mij wel 5 vragen in die gingen over wat er NIET in de tekst staat. Ben heel blij dat dit hier niet het geval was. De literaire tekst vind ik altijd een aanwinst.
Mijn leerlingen vonden de tekst over Abd al Malik echt een drama en de tekst over Simone de Beauvoir een feestje (vooral herkenning vanwege de litertauurlessen). Gemiddeld rond de 36 punten in beide clusters, ik ben zeker niet ontevreden.mei 27, 2026 om 7:28 pm #20869ThomasGast@Charlotte
Ik vind het altijd jammer dat er bij tekstbegrip zo’n duidelijk verschil bestaat tussen vwo- en gymnasiumleerlingen. Gymnasiasten scoren over het algemeen beter, maar bij het bepalen van de N-term wordt daar geen onderscheid in gemaakt. Dat pakt uiteindelijk nadelig uit voor veel vwo-leerlingen.mei 28, 2026 om 3:11 pm #20896MirjamGast@Charlotte = het werk waarvoor ik tweede corrector ben, scoort 43 punten 😱 (gymnasium) … indrukwekkend 👏. Mijn eigen vwo groep haalt daarentegen net 32 punten 😢.
juni 1, 2026 om 12:20 pm #20953MVGast* Veel pittig voca (quitte à, devoir à, enfanter, …)
* Veel stellingenvragen. Maar liefst 9, plus nog 2 verpakt in abcd.
* Stellingenvragen die betrekking hadden op maar liefst 3 alinea’s.
* Gatenvraag met complete zinnen
* Deze punten zorgen voor veel leeswerk over het geheel van de vragen.
* Al met al vind ik het een te lang examen. 53 punten zou volgens de Cito richtlijn 159 minuten nodig hebben (3 min per te verdienen punt). Ze moesten nu dus harder doorwerken dan normaal/getraind.
* Qua vraagtypes zou er meer variatie in mogen:
– Nu slechts 1 verbandvraag
– Geen toonvragen
– Geen expertvragen
Ik hoop dat dit zeker een hogere N-term gaat opleveren dan vorig jaar. Over 27 leerlingen gemiddeld 34,5.juni 3, 2026 om 9:20 am #20956JeannetteGast@Charlotte @Thomas ik sluit me volledig bij jullie analyses aan. Het kan toch niet zo zijn dat het scoreverschil tussen gymnasium en vwo zó groot is?
-
AuteurBerichten