#20915
Barbara
Gast

Ik heb het CvTE gemaild en gevraagd een uitspraak te doen over het antwoord ‘zij vinden het onverdraaglijk’ (met ‘het’ ipv ‘het werk’) . Het antwoord:

Dank voor je bericht over vraag 19 uit het examen Frans havo. 22 mei was de uiterste datum voor het inzenden van opmerkingen over dit centrale examen. Op dit moment is het helaas niet meer mogelijk om onze vaststellingscommissie van dit examen over jouw standpunt te raadplegen. Daarnaast doen wij geen uitspraak over de wijze waarop je een leerlingantwoord moet beoordelen. Op de pagina Examenlijn en Correctie centrale examens | 2026 | Examenblad.nl lees je meer over wat je kunt doen bij twijfel.

Wij gaan uit van jouw professionaliteit als corrector waarbij je het correctievoorschrift als bindend voorschrift hanteert. Als de leerling een antwoord op een open vraag geeft waarvan je vanuit jouw professionaliteit beoordeelt dat het gegeven antwoord vakinhoudelijk (gedeeltelijk) juist is, voorzie je dit antwoord van scorepunten naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel, hiervoor is algemene regel 3.3 van het correctievoorschrift bedoeld.

Als wij zelf leerlingantwoorden zouden beoordelen, gaan we op de stoel van de corrector zitten en geven we daarmee een toelichting die het correctievoorschrift voor de betreffende corrector mogelijk uitbreidt of inperkt. Dat kan niet. Wij geven alleen correcties/aanvullingen op het correctievoorschrift via een aanvulling op het correctievoorschrift dat naar alle scholen wordt gezonden. Het is aan jou en jouw tweede corrector om vanuit jouw professionaliteit te beoordelen of antwoorden die door kandidaten gegeven worden, vallen onder de strekking van het correctievoorschrift. Je handelt dan niet naar de letter van het correctievoorschrift maar wel in de geest ervan.

Ik hoop dat je hiermee voldoende geïnformeerd bent.