42 berichten aan het bekijken - 1 tot 42 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #1099
    Frans Zelfsprekend
    Gast

    Geef hieronder uw commentaar bij vraag 19

    #20583
    Dan
    Gast

    1 leerling antwoordt alleen “onuitstaanbaar” in plaats van “vinden zijn werk onuitstaanbaar”. Vind ik te weinig voor 1 punt, wat vinden jullie?

    #20592
    Astrid
    Gast

    Ik heb meerdere leerlingen die dit antwoord hebben gegeven. Als ik kijk naar synoniemen, dan staat daar wel degelijk:afschuwelijk, onmogelijk, onverdraaglijk. Ik heb het dus in de eerste instantie goed gerekend.

    #20598
    Delphine
    Gast

    Het woord “onuitstaanbaar” heb ik in eerste instantie ook goed gerekend als het in een zin wordt gebruikt. Alleen maar het woord heb ik ook te weinig gevonden.

    #20599
    DocentFrans
    Gast

    Wat vinden jullie van: ze stellen vragen uit dankbaarheid?

    #20610
    Delphine
    Gast

    Wat vinden jullie van “mensen supporten zijn werk niet” of van “ze vinden het werk onacceptabel/niet kunnen”? Ik heb ze in eerste instantie fout gerekend omdat te vaag. Jullie?

    #20623
    Carien
    Gast

    Ik hoop dat het antwoord model verruimd wordt. Als lln schrijven dat mensen het werk niet acceptabel vinden, of niet steunen ( begrijpelijk dat een aantal het zo opschrijft) dan begrijpen ze de strekking nl dat er ook mensen zijn die negatief zijn over het werk.
    Kan Cvte hier nogmaals naar kijken?

    #20625
    Resi
    Gast

    “Ze steunen het werk niet” heb ik fout gerekend, dat vond ik ook te vaag. Een andere leerling schrijft: “Ze kunnen het niet waarderen”. Dit vind ik wel redelijk overeen komen met “Ze vinden zijn werk vreselijk/onverdraaglijk”. Wat vinden jullie?

    #20630
    Denise
    Gast

    “Ze vinden het werk onvoordraaglijk” vind ik een lastige… Onvoordraaglijk is natuurlijk geen woord, maar ligt het dicht genoeg in de buurt van onverdraaglijk om het als taalfout door de vingers te zien?

    #20631
    willeke
    Gast

    ik vond deze vraag lastig te beoordelen. Veel leerlingen beginnen met 2 foute antwoorden bij nummertje 1 en geven bij nummertje 2 een goed antwoord. In het correctiemodel dat je alleen de eerste 2 gegeven antwoorden mag goed rekenen, en dat betekent dus 0 punten. Jammer!
    Daarbij is het woord ‘insupportable’ op bijzondere manieren vertaald. Ik kwam ‘ongenietbaar’, ‘onuitstaanbaar’, ‘niet mooi’, en ‘onacceptabel’ tegen. Ik ben er nog niet uit of ik dit goed kan/mag rekenen. Wat vinden jullie?

    #20636
    willeke
    Gast

    ze stellen vragen uit dankbaarheid zou ik goed rekenen

    #20637
    willeke
    Gast

    ‘onvoordraaglijk’ is geen bestaand woord. Ik twijfel…..

    #20646
    S. Ritmeester
    Gast

    Alleen ‘onuitstaanbaar’ zou ik niet goed rekenen, want de vraag is : hoe reageren voorbijgangers…
    Ik neig ernaar om woorden die aangeven dat voorbijgangers negatief zijn over het werk goed te rekenen (zoals : ze vinden het niet mooi). De leerlingen snappen dan wel de kern. Wat vinden jullie?

    #20650
    Anne
    Gast

    Onvoordragelijk lijkt me dat de ll hier echt onverdragelijk bedoelt. Dat is echt een Nederlandse taalfout. Ze vinden het niet mooi vind ik daarentegen niet ok. Onverdragelijk geeft naar mijn idee een negatieve extra klank die . Niet mooi is te algemeen en geeft dat niet.

    #20654
    Sido van Westreenen
    Gast

    Onuitstaanbaar zou ik goed rekenen. Is een prima vertaling voor insupportable.

    #20666
    Jeannette
    Gast

    Eens met Carien: een oproep tot verruiming van het antwoordmodel.

    #20672
    Armand
    Gast

    Het woord “insupportable” wordt ook bij mijn leerlingen op veel verschillende manieren vertaald. Soms lastig te beoordelen.
    “ Ze vinden het werk onuitstaanbaar “, vind ik goed. Alleen het woord “onuitstaanbaar “ , lijkt me onvolledig dus niet juist.

    #20686
    Jeanine
    Gast

    Hier ook leerlingen die bij het eerste antwoord niet de juiste woorden kiezen (ze vinden hem onverdraaglijk, ze supporten het werk niet etc) maar dan bij het tweede antwoord zeggen: Sommigen stellen vragen en anderen bedanken hem .
    Officieel dus hier maar 1 punt te geven (eerste antwoord is fout, tweede antwoord is correct).

    #20687
    Anne
    Gast

    Alleen het woord onuitstaanbaar zou ik ook goed willen rekenen. Vanuit de ll gezien: tijdnood/ Geen tijd voor volzinnen. Dit woord geeft het duidelijk aan vanuit hun perspectief

    #20691
    Danielle
    Gast

    Alleen het woord onuitstaanbaar heb ik niet goed gerekend, want dan moeten wij raden wat er bedoeld wordt. Ik vind dat te onvolledig in vergelijking met anderen die hetzelfde woord in een foute zin hebben gezet.

    #20694
    Rona
    Gast

    Mijns inziens moet het werk wel vernoemd worden, anders zou het ook over de man zelf kunnen gaan.
    Woorden met een sterk negatieve lading als ‘onuitstaanbaar’ en ‘echt heel lelijk’ dekken de lading van ‘insupportable’.
    Een van mijn leerlingen vat de essentie mooi samen: 1) Aan de ene kant hebben sommige mensen bezwaar tegen zijn kunst, 2) maar anderen stellen hem gewoon vragen en zijn dankbaar. Hij begrijpt het helemaal, maar is punt 1 sterk genoeg uitgedrukt?

    #20697
    Carien
    Gast

    wat je zegt: deze leerling begrijpt de strekking helemaal! Mede hierdoor oproep om antwoordmodel te verruimen.

    #20703
    Maria
    Gast

    Sommige leerlingen laten “werk” en schrijven: ze vinden het onverdraaglijk ”

    #20721
    Gerty
    Gast

    Wat doen jullie met: ze complimenteren hem. Is dit in dezelfde strekking als ze zijn hem dankbaar?

    #20726
    Barbara
    Gast

    ik heb het antwoord ‘zij vinden het onverdraaglijk’ bij mijn leerlingen fout gerekend. ‘het’ is te vaag. Het zou ook op het feit dat Ador buiten aan het werk is, kunnen slaan. Volgens het correctiemodel moet duidelijk zijn dat het om zijn werk gaat.

    #20734
    Danielle
    Gast

    Complimenteren heb ik fout gerekend. Dat is wat anders dan bedanken.

    #20735
    chris
    Gast

    complimenteren heb ik ook fout gerekend.
    Als een leerling schrijft: sommige voorbijgangers reageren negatief, dan is is dat ook te vaag, denk ik. Of zouden jullie dat goedkeuren? Er staat niet specifiek bij dat mensen het werk niet waarderen.
    Het zou schelen als het correctiemodel hier een aanvulling krijgt!

    #20758
    Vicky
    Gast

    Wat vinden jullie van deze twee antwoorden: 1) Sommige vinden het nog te lelijk voor een foto. 2) Anderen vinden het fantastisch en stellen vragen.
    Ik neig naar 0 punten. Lelijk impliceert een negatieve mening, maar het deel “voor een foto” staat niet in de tekst. En is dus onjuist. Bij antwoord 2 staat er eerst “vinden het fantastisch en daarna komt pas het goede antwoord. In principe moet ik het dan toch fout rekenen?

    #20781
    Danielle
    Gast

    Ik zou ze allebei fout rekenen, omdat er inderdaad dingen bij staan die niet in de tekst staan.

    #20783
    Jolanda
    Gast

    Wat vinden jullie van het antwoord:

    1. Onverdragelijk
    2. Bedanken

    Ik neig naar wel een punt toekennen aan het tweede deel (bedanken), maar 1 is te vaag (wat is er onverdraaglijk?)

    Wat vinden jullie?

    #20784
    Lydia
    Gast

    Hoe kijken jullie aan tegen het woord ‘schilderen’ in plaats van ‘werk’? Bijv. ‘Sommigen vinden het schilderen onuitstaanbaar.’ Lees het graag!

    #20786
    Merel
    Gast

    Voor los “bedanken” valt nog wat te zeggen, maar los “onverdraaglijk” zou ik fout rekenen. Want misschien is hun reactie wel onverdraaglijk?

    Wat vinden jullie van “veel vinden het niet leuk”. Ik vind “niet leuk” wel heel mild tegenover “insupportable”. Wat denken jullie?

    #20787
    Helene
    Gast

    er wordt gevraagd naar reacties, als ze het juiste woord “onverdraaglijk” hebben gevonden, dat zou ik dat goed rekenen.

    #20901
    Marieke
    Gast

    Heb ik het goed begrepen: ‘zij vinden het onverdraaglijk’? In deze context gaat het vanzelfsprekend over zijn werk (mogelijk over het verven) en niet over iets anders. Het belangrijkste hier is het woord ‘onverdraaglijk’, niet ‘het werk‘.

    #20902
    Marieke
    Gast

    Ik heb goed gerekend: ‘zij vinden het onverdraaglijk’? In deze context gaat het vanzelfsprekend over zijn werk (mogelijk over het verven) en niet over iets anders. Het belangrijkste hier is het woord ‘onverdraaglijk’, niet ‘het werk’.

    #20903
    Peter
    Gast

    Ik heb “zij vinden het onverdraaglijk” goed gerekend en mijn tweede corrector ook.

    #20904
    Marie
    Gast

    Peter: “Zij vinden het onverdraaglijk” ook goed gerekend en door mijn tweede corrector goedgekeurd.

    #20905
    barbara
    Gast

    Het is wel heel vervelend, want mijn tweede corrector heeft : zij vinden het onverdraaglijk fout gerekend (vanwege het). Omdat haar tweede corrector het ook fout heeft gerekend.
    Ik weet niet wat ik nou met mijn tweede correctie moet waar heel veel leerlingen bovenstaand antwoord hebben gegeven.

    #20909
    Barbara
    Gast

    Beste CvTE, zouden jullie hier een uitspraak over kunnen doen? mogen wij antwoorden als ‘zij vinden het onverdraaglijk’ (dus zonder expliciete vermelding van ‘het werk’) goed rekenen? Er onstaat nu ongelijkheid. Zie de opmerkingen hierboven.

    #20915
    Barbara
    Gast

    Ik heb het CvTE gemaild en gevraagd een uitspraak te doen over het antwoord ‘zij vinden het onverdraaglijk’ (met ‘het’ ipv ‘het werk’) . Het antwoord:

    Dank voor je bericht over vraag 19 uit het examen Frans havo. 22 mei was de uiterste datum voor het inzenden van opmerkingen over dit centrale examen. Op dit moment is het helaas niet meer mogelijk om onze vaststellingscommissie van dit examen over jouw standpunt te raadplegen. Daarnaast doen wij geen uitspraak over de wijze waarop je een leerlingantwoord moet beoordelen. Op de pagina Examenlijn en Correctie centrale examens | 2026 | Examenblad.nl lees je meer over wat je kunt doen bij twijfel.

    Wij gaan uit van jouw professionaliteit als corrector waarbij je het correctievoorschrift als bindend voorschrift hanteert. Als de leerling een antwoord op een open vraag geeft waarvan je vanuit jouw professionaliteit beoordeelt dat het gegeven antwoord vakinhoudelijk (gedeeltelijk) juist is, voorzie je dit antwoord van scorepunten naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel, hiervoor is algemene regel 3.3 van het correctievoorschrift bedoeld.

    Als wij zelf leerlingantwoorden zouden beoordelen, gaan we op de stoel van de corrector zitten en geven we daarmee een toelichting die het correctievoorschrift voor de betreffende corrector mogelijk uitbreidt of inperkt. Dat kan niet. Wij geven alleen correcties/aanvullingen op het correctievoorschrift via een aanvulling op het correctievoorschrift dat naar alle scholen wordt gezonden. Het is aan jou en jouw tweede corrector om vanuit jouw professionaliteit te beoordelen of antwoorden die door kandidaten gegeven worden, vallen onder de strekking van het correctievoorschrift. Je handelt dan niet naar de letter van het correctievoorschrift maar wel in de geest ervan.

    Ik hoop dat je hiermee voldoende geïnformeerd bent.

    #20920
    Bianca
    Gast

    @Barbara. Gaan we serieus discussiëren over het woord ‘het’ in plaats van ‘het werk’, terwijl de meerderheid ‘het’ als correct heeft beoordeeld?
    “Ze zeggen dat ze het vreselijk/onverdraaglijk vinden” slaat naar mijn mening duidelijk op zijn werk. De verwijzing met ‘het’ is in deze context voldoende helder en leidt niet tot misverstanden.

    Ik blijf bij mijn oordeel, ongeacht wat mijn tweede corrector ervan vindt. In de examens waarbij ik tweede corrector ben, heb ik dit antwoord goedgekeurd.

    #20921
    Barbara
    Gast

    @Bianca
    ‘hoe reageren voorbijgangers als Ador op straat aan het werk is volgens de laatste alinea’
    Antw:’zij vinden het onverdraaglijk
    Voor mij blijft dit antwoord vooralsnog vaag.
    Ik ben zeker niet uit op ‘discussiëren’ maar ik ben op zoek naar argumenten om het goed/niet goed te rekenen. Volgens mij is dat het doel van dit forum: open met elkaar uitwisselen en meningsverschillen onderzoeken.

42 berichten aan het bekijken - 1 tot 42 (van in totaal 42)
Reageer op: havo vraag 19
Je informatie: