* Veel pittig voca (quitte à, devoir à, enfanter, …)
* Veel stellingenvragen. Maar liefst 9, plus nog 2 verpakt in abcd.
* Stellingenvragen die betrekking hadden op maar liefst 3 alinea’s.
* Gatenvraag met complete zinnen
* Deze punten zorgen voor veel leeswerk over het geheel van de vragen.
* Al met al vind ik het een te lang examen. 53 punten zou volgens de Cito richtlijn 159 minuten nodig hebben (3 min per te verdienen punt). Ze moesten nu dus harder doorwerken dan normaal/getraind.
* Qua vraagtypes zou er meer variatie in mogen:
– Nu slechts 1 verbandvraag
– Geen toonvragen
– Geen expertvragen
Ik hoop dat dit zeker een hogere N-term gaat opleveren dan vorig jaar. Over 27 leerlingen gemiddeld 34,5.