Algemene opmerkingen over havo-examen Frans
-
AuteurBerichten
-
mei 15, 2019 om 10:55 pm #5605Levende Talen FransSleutelbeheerder
Geef hieronder uw commentaar op het hele examen.
mei 14, 2025 om 8:11 am #19567M.GastWat vonden jullie van het examen? Volgens mij was het redelijk lang, maar verder wel te doen en op niveau. Een paar vragen die je even extra goed moest lezen..Wel vergelijkbaar met vorig jaar denk ik. Ben benieuwd of er nog reacties op dit forum komen. Ik vind het zelf altijd fijn om mee te nemen in de correctie en de bespreking met de 2e corrector, dus ik hoop het wel.En om de N term een beetje in te kunnen schatten;)
mei 14, 2025 om 9:08 am #19568SandraGastMijn klas (Vavo) heeft een gemiddelde score van 30,9. Ik ben er tevreden over. Ik vond het examen goed te doen, tekst 5 is in mijn klas het slechtst gemaakt. Ik verwacht geen al te hoge n-term. Beetje vergelijkbaar met vorig jaar.
mei 14, 2025 om 10:03 am #19570Marjolein en BrittGastHet examen was goed te doen, op niveau.
Richting het einde wel wat moeilijkere vragen en langere teksten.
Leuke onderwerpen voor onze kunst leerlingen.mei 14, 2025 om 10:50 am #19573JoséGastIk vond het een prima examen, teksten te doen, wel af en toe wat flauwe “misleidingen”, maar gemiddeld is het naar niveau gemaakt. N-term iets lager dan vorig jaar, schat ik.
mei 14, 2025 om 10:51 am #19574LouiseGastIk vind het niveau prima, maar waarom weer zo lang? Iedereen zat tot het laatste moment in de gymzaal en sommige leerlingen hebben de laatste teksten gegokt.
Frans heeft van de examens dit jaar ook de meeste vragen (Duits 40, Spaans 40, Engels 42). 40 zou genoeg moeten zijn wat mij betreft.mei 14, 2025 om 12:28 pm #19575AnjaGastop zich leuke teksten en redelijk op niveau, maar TE LANG – ik heb gewoon leerlingen die de laatste drie open vragen niet hebben ingevuld omdat ze in tijdnood zaten…
mei 14, 2025 om 1:26 pm #19577NielsGastAl met al een prima examen denk ik. Gemiddelde van 30,3. Ik verwacht een iets lagere n-term dan vorig jaar.
mei 14, 2025 om 3:06 pm #19580EviGastEens met de opmerkingen hier. Maximale lengte, maar toch hadden ze het bij mij allemaal wel af binnen de tijd. Onderwerpen oké, prima vragen op een paar instinkers na. Tekst 5 is ook bij mij het slechtst gemaakt.
Gemiddeld kom ik op 31,1 – tevreden dus!mei 14, 2025 om 5:33 pm #19585MarloesGastQua niveau vond ik het zeer goed te doen, aan de makkelijke kant zelfs. Op strategieën kwamen de leerlingen een heel eind. Ik verwacht een langere n-term dan vorig jaar; N=0 zou me niets verbazen. Mijn klas scoort 34pt gemiddeld.
mei 14, 2025 om 5:48 pm #19587AmarinsGastEr zaten een paar gemene instinkers tussen. Qua lengte was het voor de meeste van mijn leerlingen wel te doen. Ik ben ook bang dat de n-term niet zo hoog wordt, misschien zoiets als 0,3-0,5. Mijn klas scoort 33,4 en daar ben ik heel blij mee!
Ik ben benieuwd wat jullie van vraag 11 en 37 vinden en hopelijk komen daar dus ook nog wat reacties bij. Jammer dat je in dit forum niet meer kan doorklikken naar de volgende vraag, maar steeds terug moet naar het hoofdmenu.
mei 14, 2025 om 6:08 pm #19590Samira el kourdiGastIk vind het examen prima te doen voor de leerlingen, mag inderdaad wat korter. Ik ben tevreden over hoe de klas het gemaakt heeft.
mei 15, 2025 om 8:26 am #19605Babette StratingGastik vond het een duidelijk en wellicht “te makkelijk” examen. de aangeleerde Leesstrategieen waren perfect toepasbaar, gemiddeld 37 pt
mei 15, 2025 om 9:19 am #19606SwannetGastGemiddelde score groep is 35, dat zegt genoeg echter de lengte is steeds weer een punt.
mei 15, 2025 om 11:08 am #19611JolandaGastMijn leerlingen waren allemaal op tijd klaar en niveau van examen lijkt ook prima. Tevreden!
mei 15, 2025 om 1:54 pm #19613Anne van WalsumGastIk vond het examen goed te doen. Naar het eind toe werden de teksten iets lastiger. Het examen was goed qua lengte. De betere leerlingen waren na ruim twee uur klaar. Gemiddelde sc0ore: 30,1 (20 punten voor de zwakste, die veel vragen aan het eind niet had ingevuld en 42 punten voor de beste leerling).
mei 16, 2025 om 9:01 am #19615Anne-MarieGastExamen was goed te doen, waarschijnlijk wel hier en daar (en op Facebook!) discussie over vraag 35 maar het antwoordmodel is goed en duidelijk, hopelijk volgt iedereen dat ook…
mei 18, 2025 om 9:51 am #19618JeannetteGastMooie variatie aan teksten, jammer dat het examen zo lang was! Een groot aantal leerlingen ging, ook bij mij, bij tekst 5 onderuit. Ik gun mijn leerlingen een vergelijkbare N-term als die van vorig jaar.
mei 19, 2025 om 3:02 pm #19622DaisyGastHet examen was op zich goed te doen. Veel standaardvragen waar leerlingen zich redelijk op konden voorbereiden. Minpunten zijn wat mij betreft de lengte, de eenzijdigheid van het examen (teveel over het thema kunst) en de vele open vragen aan het einde. In mijn ogen is het examen niet voldoende onderscheidend. De matige leerlingen scoren vergelijkbaar met de betere leerlingen. Ik hoop op een vergelijkbare n-term als vorig jaar, leerlingen mogen voor Frans ook een mooie voldoende scoren.
mei 22, 2025 om 6:33 pm #19706Martina van CampenGastEen redelijk goed te maken examen, ik verwacht ook een N-term als van vorig jaar.
Mijn 35 Havo-ll hebben gemiddeld 29,9 vragen goed. Wat me opvalt is dat er weinig uitschieters zijn naar boven en naar beneden. Zelfs mijn Francofone leerling scoorde iets minder dan gebruikelijk.
Laagste score: 19/50
Er zijn er maar weinig die iets gedaan hebben van te voren. De leerlingen die ik sprak zeiden: ja, signaalwoorden geleerd (ik had een lijstje uitgeprint en meegegeven), ja, proefexamen gemaakt, en een leerling had het beduidend beter gedaan dan eerder, omdat ze kort tevoren een Franse film had gekeken met ondertiteling (op mijn advies) en dat had haar geholpen. -
AuteurBerichten