Algemene opmerkingen over havo-examen Frans

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #5605
    Levende Talen Frans
    Sleutelbeheerder

    Geef hieronder uw commentaar op het hele examen.

    #20582
    Niels
    Gast

    Dag collega’s,

    Wat zijn jullie ervaringen? Mijn leerlingen zaten allemaal tot het einde. Ik dacht (net als voorgaande jaren) dat het examen best te doen was. Net klaar met nakijken en de resultaten vallen (net als voorgaande jaren) erg tegen.

    #20588
    Dan
    Gast

    Ook hier lang gewerkt. Ikzelf vond het wel te doen. 10 leerlingen met gemiddeld 29,3. N= 0,4 of 0,5 zou prettig zijn.

    #20589
    Carien
    Gast

    Bij mij hetzelfde helaas Niels. Vorig jaar vond ik het een prima examen, na een heleboel jaren met kritiek. Toen ik dit examen maakte dacht ik: het lijkt lastiger, maar ik kon de vinger er niet precies opleggen waarom. Nog niet geanalyseerd .Bijna alle lln tot het einde bezig. Ik vermoedde al dat de tekst over de 2cv heel lastig zou zijn en idd scoren ze daar nauwelijks. Op scholierencom lees ik dat lln het mee vonden vallen, maar mijn groep heeft t slechter gedaan dan ooit. Heel erg jammer.

    #20595
    Nadine
    Gast

    Ook hier veel leerlingen tot het einde in de zaal. Ik vond het zelf goed te doen maar helaas echt een historisch lage score en ik begrijp zelf eerlijk gezegd niet waarom. Ik vermoedde ook al dat de tekst over de 2cv heel slecht gemaakt zou zijn en inderdaad nauwelijks punten kunnen geven bij die tekst. Hopelijk een iets hogere normering dan vorig jaar maar ik vrees van niet

    #20596
    Coco
    Gast

    Beste collega’s,

    Er waren erg veel vragen omgedraaid, in de trant van ‘op welke vraag wordt geen antwoord gegeven in de tekst’. Bij zo’n vraag moet je grondiger lezen en meer vertalen, dat neemt meer tijd. Dat is wat het vooral moeilijker maakte, gaven leerlinge ook aan.

    #20608
    DocentFrans
    Gast

    Bij mij hebben de leerlingen ook nauwelijks punten behaald op de 2CV tekst. Hetzelfde geldt ook voor de tekst erna over het Palais bling-bling

    #20612
    Delphine
    Gast

    Bij mij ook alle leerlingen (21) tot het einde blijven zitten. Scores tussen 20 en 41 pt, met gemiddeld 29,4 pt. Ik zou graag een n-term hoger dan 0,5 willen hebben, maar ik denk niet dat het gaat komen. Vragen 19, 20, 24, 33 à 37 vaak lastig geweest (ook voor mij als corrector: wat is wel/niet goed?). Ik ben heel benieuwd…

    #20613
    Niels
    Gast

    Mijn groep heeft een gemiddelde van 24,8. Dat valt me erg tegen.

    #20620
    Anne
    Gast

    Tekst 2CV en Palais bling bling slecht gescoord,verder eens met dramatisch lage score voor een aantal leerlingen. Onderwerpen voor teksten vond ik voor een havist vrij saai.
    Leerlingen kwamen ook bij mij in tijdnood.

    #20634
    willeke
    Gast

    ik vond het examen prima te doen, er kwam veel bekend examenvocabulaire in voor. Ik had de indruk dat er minder invulvragen met signaalwoorden in voor kwamen en daar hadden we veel op geoefend. Mijn leerlingen gaven aan het een makkelijk examen te vinden, maar de resultaten liegen er niet om. Heb het gemiddelde nog niet bekeken maar er zitten een paar dieptepunten tussen van 13, 15 en 17 punten en dat drukt de gemiddelde score aanzienlijk.

    #20640
    Xandra Storm
    Gast

    Mijn algemene indruk: erg lange teksten voor de HAVO leerling en de onderwerpen vond ik niet zo interessant of modern. Beetje tijdloze onderwerpen Aquarium verzorgens, kunstwerk, en voor de duizendste keer GRAFFITI, Le chat van Geluck is bij de jongelui ook niet beroemd. ik had iets meer actualiteit verwacht, over de maatschappij, over school. Meer herkenbaar voor de leerlingen.
    Toch ook weer open vragen waar iets onduidelijkheid zou kunnen ontstaan. En teveel vragen met een negatieve vraag: wat lees je NIET in de tekst. Daar ben ik niet zo’n liefhebber van.

    Gemiddelde score valt ook dit jaar weer tegen: 27 gemiddeld op 47 punten.

    Succes iedereen. Ik hoop op een goede N-term. Mijn HAVO leerlingen hebben het nodig.

    #20662
    Anne
    Gast

    Ik vond het een goed examen, maar ook wat vervelend door de vele vragen over’Op welke vraag wordt geen antwoord gegeven?’. Dat wordt eentonig. De laatste teksten (9 t/m 11) zijn minder goed gegaan. Leerlingen kwamen in tijdnood. Het is denk ik wel een examen dat goed determineert. Leerlingen die zwak in leesvaardigheid zijn hebben extreem slecht gescoord: 12 tot 22 punten. Franstalige leerling haalt 44 punten. Resultaten vallen me over het algemeen tegen: gemiddeld 26 punten (groep van 12).

    #20668
    Jeannette
    Gast

    Wat een teleurstellend resultaat voor mijn leerlingen en uiteraard ook voor mij. En dat terwijl we veel aan leesvaardigheid gedaan hebben. Niet alleen de tekstzwakkeren, maar ook de goede leerlingen gingen onderuit. Gestruikeld over de vraagstelling? Ook ik hoop op een goede N-term, onze Havo-leerlingen verdienen het.

    #20671
    Armand
    Gast

    Mijn leerlingen vonden dit examen best moeilijk. Ik vind het wel vergelijkbaar met de examens van de laatste jaren. Misschien tikkeltje lastiger? Vooral bij de tekst over de 2CV wordt echt slecht gescoord. Bijna alle leerlingen zaten tot het einde in de zaal.

    #20685
    Louise
    Gast

    Mijn leerlingen waren op tijd klaar, maar de scores vallen echt tegen.

    #20705
    Rona
    Gast

    Ook mijn leerlingen hebben veelal tot het eind gezeten. Ik denk dat dit door de soort vragen kwam, waarbij meer gedetailleerd gelezen moet worden.

    Vraag 2 is geen goede vraag, want geen van de antwoordopties is juist. Zie de opmerkingen bij de vraag op dit forum. Jammer dat hierdoor meteen aan het begin van het examen extra stress ontstond.

    Vraag 37 is onhandig gesteld. Zie opmerkingen bij de vraag op dit forum.

    Ik hoop dat het Cvte echt nog even naar beide vragen wil kijken en dat er een aanpassing komt / hiermee rekening wordt gehouden met de N-term.
    Mijn gemiddelde is lager dan eerdere jaren.

    #20707
    Jeanine
    Gast

    Hier 20 leerlingen. Laagste 21, hoogste 40 punten. Gemiddeld 28,8. Hopelijk een N-term van 0.5 of meer maar ja…

    #20712
    Maaike
    Gast

    Over algemeen was examen goed te doen. Uitzondering tekst 9 Une 2 CV unique au monde. De antwoordkeuzes waren veel te lastig voor havo leerlingen! Leerlingen hebben die tekst ook slecht gemaakt, ook de goede leerlingen scoorden hier nauwelijks punten. Ik hoop dat hier rekening mee gehouden wordt in de N term.

    #20720
    Trijntje
    Gast

    Ik vond het een matig examen in alle opzichten en dat zeg ik niet gauw.

    #20744
    Ineke
    Gast

    Het is de eerste keer dat ik reageer en zelfs een bericht naar het CvTE heb gestuurd. Echt veel te veel ‘omgekeerde’ vragen: ‘op welke vraag vind je geen antwoord in alinea..’ en daarnaast ook nog beweringenvragen die ook tijdrovend zijn – wat toetsen we dan eigenlijk? hoe goed ze kunnen puzzelen? En dan natuurlijk vraag 2, waarop geen correct antwoord tussen de opties te vinden was.

    #20745
    Margo
    Gast

    In de eerste instantie leek het examen me best goed te doen, maar direct erna sprak ik mijn leerlingen die het allemaal ontzettend moeilijk en veel vonden. Ze zaten ook allemaal tot het einde. Helaas qua resultaten een historisch dieptepunt van 24,4. Had geen sterke klas, maar had het ook weer niet zo slecht verwacht. Heb wel heel veel aan leesvaardigheid gedaan, dus ik ben erg teleurgesteld.

    #20760
    Maika
    Gast

    De teksten kunnen er mee door, ook al zijn sommigen inderdaad wel een tikkeltje saai. Ik heb dit jaar meer moeite met een aantal vragen/vraagsoorten. Waarom kies je ervoor om 5 van de 11 teksten te beginnen met ‘Op welke vraag wordt geen antwoord gegeven?’ of ‘Wat lees je niet?’. Lekkere openingsvraag! Bovendien, wat toetsen we hier eigenlijk? Alsof een leerling ooit een brochure of een stukje tekst gaat lezen om zich vervolgens af te vragen wat er niet staat…
    Hoe dan ook, ik hoop op een N-term van minimaal een 0,7, net als vorig jaar (terwijl ik dat toch echt een beter examen vond dan dit). Scores van twee kleine groepen: 27p en 31,4p gemiddeld.

    #20782
    Stephanie
    Gast

    Over het algemeen vond ik het leuke teksten, maar dachten mijn leerlingen anders over. Dat kan, wat we wel allemaal vervelend was dat er zo veel ‘omgekeerde’ vragen in stonden. Op het vwo kun je dat doen, maar dat moet je niet aan een havisten vragen. Jammer, hopelijk kunnen ze dit enigszins compenseren met de N-term.

    #20846
    Kaat
    Gast

    Mijn resultaten vallen erg tegen. Mijn leerlingen vonden het erg lastig en veel. Ik heb zelf erg veel moeite met het feit dat er zoveel negatieve vraagstellingen zijn, en zelfs met dubbele ontkenningen omdat ook in de antwoordopties nog een ontkenning verborgen zit. Erg jammer. Ik hoop van harte op een fatsoenlijke n-term.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
Reageer op: Algemene opmerkingen over havo-examen Frans
Je informatie: