Algemene opmerkingen over vmbo-examen Frans
-
AuteurBerichten
-
mei 15, 2019 om 10:50 pm #5603Levende Talen FransSleutelbeheerder
Geef hieronder uw commentaar op het hele examen.
mei 13, 2026 om 3:16 pm #20567MarianneGastIk vond hem veel lastiger dan afgelopen jaren. Veel teksten zonder plaatjes. Een aantal lastige woorden, of woorden die zij nooit echt tegen zijn gekomen.
mei 13, 2026 om 3:37 pm #20574MariëlleGastDe teksten waren soms saai en sloten slecht aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Ik mistte ook echt meer afbeeldingen. Veel teksten zonder.
Het examen was zeker moeilijker dan vorig jaar!mei 13, 2026 om 5:25 pm #20578Susanne KuijtenGastIk vond het examen veel moeilijker dan andere jaren; bijna geen plaatjes, moeilijke woorden, onderwerpen die niet aansluiten bij vmbo leerlingen en veel te lang.
Dit was echt geen A2 niveau wat betreft teksten en het niveau van de antwoorden.
Daarnaast geeft het correctiemodel echt te weinig mogelijke antwoorden die goed gerekend kunnen worden.
Het ging de laatste jaren hartstikke goed met het niveau van het examen Frans VMBO TL. Dit viel echt tegen en ben echt teleurgesteld.mei 13, 2026 om 6:44 pm #20587Sophie GlemGastHet examen valt echt tegen. Ik heb nog nooit zo’n laag gemiddelde gehad. Het hele jaar door deden de leerlingen het goed tijdens het oefenen, maar dat is niet terug te zien in dit examen. Er waren geen plaatjes en er kwamen veel onbekende woorden in voor. Ook de syntaxis van de teksten was zeer verwarrend. Als de tekst nog te doen was, waren de vragen juist moeilijk.De leerlingen konden hiermee niet laten zien dat ze Frans begrijpen.
Een echte teleurstelling!
mei 13, 2026 om 8:03 pm #20597KVGastIk heb het examen zelf even gemaakt. Maar wat was het taai tov vorig jaar. Qua taalgebruik mn werkwoordgebruik was het behoorlijk ingewikkeld. Ook afbeeldingen ontbraken veelal. Alle oefenexamens gingen voldoende maar nu houd ik mijn hart vast. Ik had ook het gevoel op het eind “ o we moeten nog wat makkelijks toevoegen “ of zo. Heel bijzonder examen ! Leerlingen kwamen ook in tijdnood doordat veel meer opgezocht moest worden tov vorig jaar. Zonde. Viel ook tegen qua te verwachten onderwerpen irt KLV
mei 14, 2026 om 5:27 am #20616LvcGastHet examen was veel moeilijker dan 2024 en 2025. Veel geschreven tekst, weinig plaatjes. 1/3 van mijn leerlingen kwam in tijdnood, zij hebben het examen afgeraffeld.
mei 14, 2026 om 10:18 am #20641MaartjeGastIk sluit me aan bij bovenstaande. Het valt me o.a. op dat al onze sterke leerlingen beduidend slechter scoren op dit examen dan op alle oude examens waarmee ze geoefend hebben. Zo jammer!
mei 14, 2026 om 11:58 am #20652MaartjeGastJammer dat er zo weinig afbeeldingen bij de teksten zaten. Ik heb het examen zelf ook gemaakt en er relatief lang over gedaan, in vergelijking met andere jaren. Ik vond de teksten ook niet allemaal even aansprekend en de vraagstelling soms erg lastig. Mijn leerlingen vertrokken ook niet met een goed gevoel, terwijl er gedurende het schooljaar goede resultaten behaald werden en ze met vertrouwen aan het examen begonnen. Jammer!
mei 18, 2026 om 12:34 pm #20737JoséGastEens met voorgaande connentaren: vocabulaire vaak boven niveau A2 (Moyen Age/époque ligt niet binnen de kennis van dit gebied, werd wèl direct gevraagd bv). Onderwerpen zijn (te) ver weg van belevingswereld en door ook nog eens gebrek aan goede plaatjes is een scenario lastiger te maken (algemeen/globaal beeld van de tekst is niet te vinden, bv Fausse neige). Veel teksten ook, zeker in vergelijking met Duits (10 teksten bij Duits). Dit is in vergelijking met voorgaande jaren echt een stuk lastiger.
-
AuteurBerichten