havo vraag 37
-
AuteurBerichten
-
mei 19, 2018 om 4:47 pm #1117Frans ZelfsprekendGast
Geef hieronder uw commentaar bij vraag 37
mei 13, 2026 om 7:18 pm #20593CocoGastBij vraag 37 heeft een heel aantal leerlingen ‘La Belle Lochoise’ als antwoord gegeven. Wel, m.i. kan dit inderdaad ook (natuurlijk wordt ‘Deuche’ bedoeld) wanneer je de vraag op net andere mnanier leest. Graag reacties, merci!
mei 13, 2026 om 7:20 pm #20594CocoGastBij vraag 37 heeft een heel aantal leerlingen ‘La Belle Lochoise’ als antwoord gegeven. Wel, m.i. kan dit inderdaad ook (natuurlijk wordt ‘Deuche’ bedoeld), wanneer je de vraag op net een andere manier leest. Graag reacties, merci!
mei 13, 2026 om 8:33 pm #20607DelphineGastDe vraag ging over de andere naam van het automodel 2CV in het algemeen, vandaar la Deuche. “La Belle Lochoise” is de andere naam van de 2CV van Michel Robillard. Ik heb dit laatste antwoord dus fout gerekend.
mei 14, 2026 om 9:32 am #20635willekeGastla belle Lochoise betreft de auto van Michel Robillard en niet de algemene benaming van een 2CV. Die heb ik zelf dus ook fout gerekend. Eén leerling kwam met ‘une oeuvre d’art sur roue’. Die vond ik zelf wel mooi gevonden maar toch niet goed gerekend.
mei 14, 2026 om 9:39 am #20639CarienGastOok fout gerekend om dezelfde reden, maar dit onderscheid was wel moeilijk te maken voor de gemiddelde havist. Was fijn geweest als in de vraag iets was toegevoegd (of dikgedrukt) over de algemene benaming..
Er staat ‘het automodel’ ik heb geredeneerd dus idd niet die van hem, maar zover kwamen mijn meeste lln niet.mei 14, 2026 om 10:37 am #20642NalaGastIk heb het fout gerekend omdat het niet in het correctiemodel staat. Ze bedoelen de algemene benaming. Maar dat is in de vraagstelling te impliciet (voor havisten) en met een andere lezing vind ik la belle lochoise te verdedigen, dus eigenlijk hoop ik dat er een aanvulling komt die la belle lochoise opneemt om goed te rekenen. Ook al is er een verschil in de twee bijnamen, de vraagstelling had explicieter moeten zijn voor havisten.
mei 14, 2026 om 11:22 am #20648AnneGastHallo allemaal, ik vind de vraagstelling niet specifiek genoeg. “Welke andere benaming voor het automodel 2CV wordt gebruikt in de tekst? ”
Ik vind la Belle Lochoise echt een logisch antwoord van de leerlingen. Als er eerst gezegd wordt dat Michel zijn eigen auto la belle Lochoise had genoemd maar dat er in de tekst nog een andere benaming voor de 2cv wordt genoemd dan zou het duidelijker zijn
mei 14, 2026 om 11:32 am #20649CarienGastDan graag voorleggen aan cvte zodat we alle lln gelijk behandelen hierin!
mei 14, 2026 om 12:01 pm #20653Sido van WestreenenGastIk begrijp het ook als de leerlingen voor La belle Lochoise hebben gekozen. Er wordt gevraagd naar een andere benaming voor la 2CV. In feite is la Deuche dezelfde benaming, alleen afgekort en in spreektaal.
mei 14, 2026 om 1:53 pm #20661ALGastHelemaal eens met Carien dat er een aanpassing op het correctievoorschrift moet komen!
mei 14, 2026 om 2:36 pm #20664AlwinGastOp basis van regel 3.3 zou la belle lochoise goed gerekend moeten worden. Er wordt gevraagd om een andere benaming en deze naam wordt er ook aan gegeven. Het zou inderdaad fijn zijn als er een aanvulling komt om het correctiemodel zodat alle leerlingen gelijk behandeld worden.
Een leerling van mij had ook une oeuvre d’art sur roue. Dit heb ik wel fout gerekend omdat het geen benaming is, maar een beschrijving.
mei 14, 2026 om 3:02 pm #20667JeannetteGastIk sluit mij aan bij de opmerking van Carien: la belle lochoise zou ook goed gerekend moeten worden.
mei 14, 2026 om 7:02 pm #20678ArmandGastIk vind de vraag ook niet specifiek genoeg. Ik begrijp de verwarring en snap dat het voor de leerlingen onduidelijk kan zijn of het nu gaat om de auto van Michel Robillard of om het model in het algemeen. Verreweg de meeste leerlingen kozen voor “la Belle Lochoise”. Ik heb een berichtje gestuurd naar CvTE en gevraagd om een aanpassing. Zolang er geen aanpassing is, reken ik het fout.
mei 15, 2026 om 7:11 pm #20709Arnaud DidelotGastVolgens het correctievoorschrift is ‘La Belle Lochoise’ geen goed antwoord, dus heb ik het ook fout gerekend. Wat mij echter opvalt, is dat alinea 4 van de tekst begint met: “Sa 2 CV, baptisée ‘La Belle Lochoise’ […]”. Het gaat hier dus duidelijk om de eigen auto van Michel Robillard.
Bij regel 42 verwijst ‘La Deuche’ in deze context volgens mij eveneens naar de auto van Michel Robillard en niet naar het automodel 2 CV in het algemeen. Daarom denk ik dat een leerling moeilijk op deductieve wijze het onderscheid kan maken tussen de bijnaam van Michels auto en de alternatieve benaming van het automodel zelf.
Persoonlijk vind ik dit daardoor erg lastig om als correct antwoord te verwachten. Volgens mij is dit namelijk geen kennis die leerlingen logisch uit de tekst kunnen afleiden, maar eerder iets dat je alleen weet wanneer je lange tijd in Frankrijk hebt gewoond of veel met oldtimers bezig bent.mei 16, 2026 om 10:39 am #20717Ursula HorckGastIk heb veel leerlingen die la Belle Lochaise hebben ingevuld. Ik zou deze ook goed rekenen. Het is namelijk ook een andere benaming voor de 2CV.
mei 17, 2026 om 9:53 am #20723AlwinGastIk heb bericht gekregen van CvTE. La Belle Lochoise mag niet goed gerekend worden, omdat het gaat om zijn specifieke auto, en niet de algemene benaming van het model. Ik verwacht dus ook geen aanvulling van het correctiemodel…
mei 17, 2026 om 7:29 pm #20730AnneGastDat is heel spijtig, Alvin. Want met deze vraagstelling was deze voor de havo leerlingen te ingewikkeld. Zij zien dat talig onderscheid niet. Ik hoop dat Cvte hier nog op terugkomt.
Overigens: ik las dat dit forum sowieso gevolgd wordt door Cvte dus ik heb hen zelf geen bericht gestuurd.
mei 18, 2026 om 1:56 pm #20739CocoGastHeb van het CvTE een reactie ontvangen. Men bedoelt de andere algemene benaming voor de 2CV. Dat wisten we natuurlijk al. Wat mij tegenvalt is dat men bij het CvTE kennelijk niet in staat is om de vraag zo te lezen dat je evengoed bij La Belle Lochoise kunt uitkomen als antwoord op vraag 37. Als er was gevraagd ‘welke andere algemene benaming van het 2cv model van Citroën vind je in de tekst?’ of ‘hoe wordt een 2cv model in Frankrijk ook wel genoemd?’, dan kom je alleen maar bij Deuche uit.
Het zou kunnen dat het CvTE meeleest. Maar toch een oproep als je je leerlingen recht wil doen, dat wordt ons wel gevraagd, ook door de examenmakers.mei 18, 2026 om 1:57 pm #20740barbaraGastAntwoord van het Cvte:
In vraag 37 wordt inderdaad aan leerlingen gevraagd om een andere benaming van het automodel 2CV te geven.
“La Belle Lochoise” is geen benaming voor het algemene model 2 CV, maar de naam van één specifieke 2 CV, namelijk die van Michel Robillard, zoals aangegeven door het bezittelijk voornaamwoord “sa” in regel 30 (“Sa 2 CV, baptisée La Belle Lochoise, …”).
“Deuche” is daarmee de enige benaming voor het automodel 2 CV in de tekst die niet specifiek op de 2 CV van Michel Robillard slaat, en is dus het juiste antwoord.In elk examen worden zowel moeilijke als makkelijke vragen opgenomen. Bepaalde vragen kunnen als moeilijk worden ervaren, maar dragen er ook toe bij dat goede kandidaten zich kunnen onderscheiden.
mei 18, 2026 om 2:21 pm #20742Anne-Elodie.Gast“la belle Lochoise” is een logischer antwoord dan “la Deuche” of une “Deuche” gezien de gekozen vraagstelling.
A. de leerling wordt gevraagd om “in de tekst” te zoeken terwijl hij al met de laatste alinea klaar is.
B. de leerling wordt gevraagd om een Franse naam.Bij A was het noemen van “in de laatste alinea” eenduidiger geweest voor het hengelen naar het gewenste antwoord.
Bij B de leerling kan uit de tekst helemaal niet concluderen dat “la Deuche” het gewenste antwoord is.
want…. zowel in alinea 4 als 5 wordt juist de naam van Michel Robillard genoemd bij “Deuche” dus geen algemene maar juist een persoonlijke benaming.
want …. nergens in de tekst kan een leerling er uithalen dat 2CV gelijk aan Deuche is, de afkorting wordt niet eens uitgeschreven als “Deux Chevaux” waaruit “DeuChe” uit te halen zou zijn.
want… er wordt naar een Franse naam gevraagd en “Deuche” aan zich klinkt niet echt Frans.Kortom bij B wordt er een beroep gedaan aan meta-cognitie, hengelend naar de straatnaam van een 70 jaar oude automerk.
Als Française van 55+, kijkend naar Ilja Gort weet ik het juiste antwoord te vinden. Maar niet als Haviste uit 2025.
Het beste te vinden antwoord gezien de vraagstelling is La Belle Lochoise.Ik hoop dat dit toch nog aangepast wordt in het correctiemodel of de N-term.
mei 18, 2026 om 6:10 pm #20748JacquelineGastik ben het helemaal eens met Anne-Elodie. wie van de huidige generatie havo-leerlingen weet nog wat een 2CV is? Laat staan dat ze de bijnaam Deuche kennen. Van mij mag La Belle Lochoise goed gerekend worden.
mei 18, 2026 om 7:48 pm #20751Hanneke de HaasGastHelemaal eens met de reactie van Coco. Ook ik heb een melding gedaan bij het Cvte en kreeg dezelfde reactie als Barbara.
laten we hopen op een aanvulling op het correctiemodel.mei 19, 2026 om 1:15 pm #20757Marja van der BurghGastEens met Anne-Elodie en allen die de vraag niet specifiek genoeg vinden.
Cvte: zowel Deuche als La belle Lochoise zijn goede antwoorden!mei 21, 2026 om 8:27 am #20780willekeGastReactie van het Cvte op deze opmerking n.a.v. verslag van de online bijeenkomst is dat alleen ‘(la) Deuche goed gerekend mag worden
juni 5, 2026 om 10:34 am #20961CocoHoekGastDat gebeurt mij niet vaak – een naamgenote. Maar voor de duidelijkheid: de reactie op vraag 2 is van mij, de Coco die cursussen voor docenten MVT verzorgt, de reacties hierboven van mijn (onbekende) naamgenote.
-
AuteurBerichten