Doe mee! – PWS

Welke profielwerkstukken komen in aanmerking?

Om mee te kunnen doen moeten de profielwerkstukken in elk geval betrekking hebben op de Franse taal en/of de cultuur van een van de francofone landen. Dat moet ook uit de gebruikte bronnen blijken. De leerling schrijft daarnaast een korte synopsis in het Frans en het werkstuk behoort ook te zijn voorzien van een inhoudsopgave en bronvermelding. 

● Docenten Frans of begeleiders van leerlingen bij hun profielwerkstukken schrijven de leerlingen in als kandidaten. Het gaat om een wedstrijd en daarom worden de bovengemiddelde profielwerkstukken, die een kans hebben om te winnen, opgestuurd.
● Het gebruik van AI is nauwelijks meer weg te denken bij het doen van onderzoek en het schrijven van een werkstuk. We verwachten daarom in het logboek van de leerling een duidelijke toelichting op de inzet van AI bij het ingeleverde werkstuk. Waar mogelijk stellen we het daarnaast zeer op prijs als de docent bij inzending aangeeft wat het beleid van de school in dezen is.
● Het gebruik van de Franse taal bij de redactie van het profielwerkstuk is niet verplicht. Het onderzoeksmateriaal moet ook Franstalige informatiebronnen bevatten. Het gekozen onderwerp heeft te maken met een of meer landen uit de francophonie. De onderwerpen kunnen zijn: cultuur, economie, maatschappij, geschiedenis, politiek, diplomatie, taal, literatuur, onderwijs, wetenschappen.
● De docent-deelnemer is lid van de vereniging Levende Talen.
● De docent stuurt binnen de aangegeven termijnen de gewenste informatie naar dit mailadres. Dit betreft in ieder geval:
– naam van school, docent, leerling(en), afdeling en leerjaar;
– De bijlagen; dat zijn: het profielwerkstuk, het cijfer en de beoordeling van het profielwerkstuk, een door de leerling in het Frans geschreven samenvatting van het profielwerkstuk (A4) en het logboek van het profielwerkstuk.
● Door deelname verklaren docent en leerling(en) dat hun naam en het werkstuk mogen worden gepubliceerd in de Nieuwsbrief Frans en de website levendetalenfrans.nl.
● Over de uitslag van de wedstrijd kan niet worden gecorrespondeerd.
● De deadline voor het schooljaar 2025-2026 is 21 maart 2026.

Wil je niets missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Levende Talen Frans! Als je vragen hebt, kun je ook altijd een mail sturen.

Welke profielwerkstukkenschrijvers kregen een prijs?

In 2024 en 2025 werd een prijs toegekend aan de auteurs van onderstaande profielwerkstukken. Zij hebben toestemming gegeven voor publicatie op deze site.

JaarSchool en opleidingBegeleiderLeerling(en)Titel
2025Karel de Grote College – Nijmegen, vwo Tessa ChatrouJirga Vos Welke invloed heeft het klassieke chanson op hedendaagse Franstalige muzikanten?
Klik hier voor het artikel in De Gelderlander
2025Bonaventura Lyceum – Leiden, vwoSanne BrummelBella Vullings, Door van Schaik, Rozemijn van der ZwaanLes Trente Glorieuses door de lens van een camera 
2025Mgr. Frencken College  – Oosterhout, vwoChantal DekkersNick Kuijpers, Isa van Straten, Elise van der Linden, Lotte SmitsStéréotypes et préjugés  
2025Mgr. Frencken College  – Oosterhout, havoChantal DekkersAssia Essaïdi, Farah NaofalHet verschil tussen tevredenheid van Nederlandse studenten en Franse studenten m.b.t hun leven in eigen land
2024Nehallennia Breeweg, vwoTanja VerschellingLieke DuijnkerkeLa cuisine française
2024Gymnasium CamphusianumSheira KuilmanHanne Ouwerker, Dmytro MistiukevychIs rechts het nieuwe links?
2024Mgr. Frencken College, havoChantal DekkersMosca Sharif, Marwa ZaitouniLaicité en Liberté
2024Mgr. Frencken College, havoChantal DekkersPhiline van OsSimone de Beauvoir, grande dame avant la lettre
2024Mgr. Frencken College, vwoChantal DekkersJip van Geest, Ralph de VriesStakingscultuur in Frankrijk
2024CLV VeenendaalAnora van Roon, Melanie van BreeschotenLodewijk XIV